diumenge, 4 de març del 2018

Puig d'en Costurer

Puig d'en Costurer i comellar de sa font de sa Pega (diumenge 4 de març, 2018)

El diumenge amenaça pluja, però la nostra gana de passejar per muntanya guanya la tentació de quedar-se a recer del mal temps. Decidim fer una sortida que, a priori, creiem curta, però que el terreny aspre i, qualque tram, mal de resseguir, allargarà una mica massa més del dessitjat.
Triam la contrada del Raiguer nord, zona de Campanet, pel nord de les terres de Monnàber Vell.
Hem arribat en cotxe i aparcat a l'explanada bastida pel tal menester en el mateix agroturisme de Monnàber vell. Resseguint el camí cap a muntanya, no hi ha opcions, arribarem a l'entrada del comellar de sa font de sa Pega, després de creuar un bell camp destinat a la pastura d'ovelles i al cultiu d'oliveres, garrovers, ametlers...

El cim del puig d'en Costurer, un dels objectius d'avui, roman cobert de boira. Esperam escampi aviat o, si plou fort, serem noltros qui escampem.
Abans d'arribar al cim del puig d'en Costurer haurem de passar per sa Plana, una construcció en runes sobre una balconada que domina la vall de Monnàber i que tè accés directe per un ample camí que arrenca des de ses cases de Santiani Gran

Estampes bucòliques

Bell camí on la propietat permet la passa dels senderistes

Arribam al torrent que recorre el comellar de la font de sa Pega. La passa pel comellar està permesa i indicada. Sortir del comellar cap el puig d'en Costurer o sa Plana, no. Un cartell ens avisa. Si volem passar, hem de demanar permís.

Per continuar pel camí que puja cap a sa Plana haurem de passar per la boca del pont i inmediatament pujar per la dreta per topar-mos amb el camí ample que hem de resseguir...

Un camí fet a cop de piqueta i barrobins. Molt important econòmicament devia ser la contrada situada a sa Plana com per abastir un camí així

A mida que pugem, les formidables vistes s'obren. El mal temps sembla escampa

monnàber ja queda allà abaix

Sota els cingles de sa Plana, un gran enderrocament ha fet desaparéixer el camí

Superam el tram sobre els enderrocs

Arribam a les cases enrunades de sa Plana. El sender continua enrevoltant-les. A partir d'ara, el terreny torna brut i aspre. Una catifa de roquissar queda amagada sota una capa atapaïda de càrritx. Hem d'anar alerta on posam els peus. Fer-se una torçada de turmell no és complicat aquí.

Si la passa no era fàcil en el pla cubert de carritxera, ara, a la falda del puig, la cosa se complica...

El terreny s'empina i s'embruta més, si cal

Poc a poc anem pujant i l'esforç per pujar és major del previst...

...però arribem adalt

El cim del puig d'en Costurer

Vista cap el nord

N'Aina arribant al cim

Els dos, al cim. Ha escampat a temps.

Per davallar decidim fer-ho, sense arriscar, tornant pel mateix lloc de pujada

Vista cap el sud-oest des del cim

Arribant al coll

Després de succesives desgrimpades, arribam al coll. Les dificultats no s'aturen aquí, però.

Ens topam amb un antic camí de ferradura que apareix i desapareix a trams. Ens conduirà practicament fins el coll del comellar on es troba la font de sa Pega, encara que costarà resseguir-lo en alguns trams, perquè desapaerix engollit per la vegetació o els roquissars

Lloc esquerp

Apareix el camí allà on ningú ho pensaria

Bell camí. Em corsorpren el traçat i la seva factura

Deixant el puig d'en Costurer darrere

Continuen les restes del camí guiant-nos per aquest terreny formidable

Sitja

Cova aferrada al camí o, tal vegada, el camí aferrat a la cova

Més vegetació no és possible. Sembla la selva tropical.

El sender desapareix i és dificil resseguir en aquest indret

Després de dubtar sobre la direcció del camí, re-emprenem marxa. Només l'olfat muntanyer ens permet avançar sense perdre'ns en aquest caos vegetal.

Aconseguim anar davallant, ja dedins el comellar de la font de sa Pega. Ens topam amb la font, on sembla que antigament existia un ranxo de carboners

No aonseguim veure el fons de la font. Tampoc ens veim amb ganes de ficar-mos a cercar-ho

A la base del comellar, on aquest es junta amb el torrent, topem les marques grogues que haviem vist al començament

Dins el comellar de la font de sa Pega ens topem amb uns exemplars d'alzines impressionants

Racons ombrívols on un espera topar-se amb qualque criatura fantàstica dels boscos, com les fades o ninets del bosc

Des de la part alta, copsam la sortida del comellar

El sender avança tant pel jaç com enfilat per les parets del torrent, un bell recorregut

Arribam a la presa. Hem de sortir del llit del torrent per l'esquerra, en el sentit de davallada

Un pas habilitat per tal efecte ens portarà al camí per on hem començat a pujar, a la primera corba tancada que descriu aquest cap a la dreta, en sentit pujada.

Aviat hem de deixar el camí per tornar davallar al jaç del torrent i poder passar sota el pont, per agafar el camí que ens portarà cap a Monnàber Vell

Sistema de pèndul, enginy per tancar "automàticament" la porta sota el pont

...i del pont a les cases de Monnàber Vell són un parell de minuts i una goçada pels sentits.
En total, un recorregut de 4 hores molt satisfactori i agradable, amb punts emocionants.