dissabte, 22 d’abril del 2017

Puig de ses Fel·les

Puig de ses Fel·les i puig d'en Farineta (22 abril '17)

Aquest dissabte he volgut fer una exploració per terres de s'Arracó, exactament les situades entre el coll de sa Palomera i el collet de la Trapa. La intenció era pujar al mirador del puig d'en Farineta, d'allà davallar directament cap el coll dels Coloms, cosa que ha resultat impossible, i després pujar al puig de ses Fel·les per tornar davallar pel pas des Garballons cap el coll de ses Fites i agafar el comellar d'en Jaume Benet de davallada per sortir finalment a la pista de la font des Morer per arribar al lloc de partida, al mateix cementiri de s'Arracó.
La meva filla ha volgut acompanyar-me en aquest recorregut que ens ha sortit rodó, malgrat la mala passa pels impediments de l'esquerpa vegetació en molts indrets.
No he trobat l'origen ni derivació de la toponimia de ses Fel·les. En Mascaró Passarius anomena aquest puig com "ses Veles". Esper trobar el significat de ses Fel·les en qualque moment.

Damunt les 11:00 arribavem al cementiri de s'Arracó, on deixavem ben aparcat el cotxe. Del mateix cementiri, a l'esquerra mirant la seva façana, puja un camí ample que es bifurca tot començar el seu traçat. Hem agafat cap a l'esquerra, que puja cap a les cases de son Verí.
Abans d'arribar a les cases, unes fites ens indiquen la desviació per poder pujar sense entrebancs cap el puig d'en Farineta.

Just davant aquesta imatge del cementiri de s'Arracó, al coll de sa Palomera, puja l'ample camí cap a les cases de son Verí.

Poc abans del desviament que hem d'agafar, copsam el que sembla un poblat talaiòtic. No he trobat referències al respecte que ho confirmin.

El senderó pel què ens hem de desviar està net i ben configurat fins al cim d'en Farineta. Punts vermells innecesaris i fites ens van confirmant el recorregut que clarament és veu.

El caminoi va pujant esquivant uns penyals...

...i aviat ens puja cap el cim

Vista retrospectiva. Les cases de son Verí allà abaix, al començament de la pujada cap el cim

Aviat copsam bones vistes cap a la Dragonera i sant Elm...

...i ja ens topem amb el mirador

Aquí notam com refresca l'oratge, malgrat el sol i l'excel·lent dia que fa.

Na Mireia amb s'illa de la Dragonera al seu darrere

Des del Pintal Vermell i el puig d'en Tiò a l'esquerra, fins ses Fel·les, Paret des Moro i Puntals des Forn, amb el collet de la Trapa, a la dreta.

Les vessants nord i oest del puig són completament verticals i intransitables. Davallant, hem cercat qualque punt dèbil per accedir directament al coll dels Coloms, però no ha hagut sort

Panorama cap l'est

A pocs metres del cim trobem aquesta malfeta construcció amb una placa conmemorativa al seu interior

Des de la caseta, he captat el cim del puig d'en Farineta, des d'on guaita na Mireia, al mirador

La vessant est del puig està completament marjada fins quasi arribar al seu cim. Un temps devia fer goig aquesta contrada, tota ben conreada

En lloc de davallar pel comellar, intentam trobar un pas cap el coll des Coloms...

...però la verticalitat ens fa tornar enrere sense haver trobat cap debilitat en la murada rocosa

No ens queda un altre que ficar-mos al comellar i davallar fins al jaç del torrent per tornar pujar una vegada superat l'estret que forma el puig d'en Farineta a la seva base

Davallam a les braves, malgrat topar-mos amb algunes fites, fora camí, fins que trepitjam el senderó que davalla pel comellar cap el jaç

Les formación rocoses són molt curioses en tota la contrada

Assolim el jaç del torrent de ca na Rosa i direccionam cap el nord, esperant trobar un desviament cap el puig de ses Fel·les. El trobarem.

Al jaç del torrent també hi ha restes de marjades, barraques, etc...

La falda abrupta del puig d'en Farineta vista des de l'estret, al jaç del torrent

Hem trobat al torrent el senderó que ens desvia del jaç cap a l'esquerra i puja cap el coll des Coloms. El resseguim fins que, molt brut, extraviam la traça. A les braves, continuem i sortim enfilats cap el Porxo esbucat. Des d'aquí, també fora indicacions, pujarem a les braves cap el cim de ses Fel·les

malgrat no haver-hi senderó, la passa per pujar no és complicada i la vegetació baixa ens deixa fer

Assolim el cim del puig de ses Fel·les 2 hores després d'haver arrancat el recorregut

Al cim, practicant la bella ocupació de la contemplació

Na Mireia i jo, al cim.

Panoràmica cap a l'est

Panoràmica cap a l'oest

Una vegada dinats i recomposats, anem a cercar el pas des Garballons que figura a l'Alpina per davallar cap el coll de ses Fites. Continuam per la cresta de ses Fel·les adreçats en direcció nord. El panorama pinta molt vertical.

Unes fites ens adrecen cap a l'única davallada possible sense material de descens:
ha de ser el pas des Garballons. Malgrat tot, el pas discorre per una canal vertical amb un terreny molt descompost. Cal anar molt en compte i cercar bona presa per evitar relliscar

Mireia davallant el pas...

Malgrat la seva poca experiència en grimpades i desgrimpades, sembla que davalla amb més confiança i facilitat del que ho faig jo, massa tens de vegades per l'acrofòbia que m'encalça

Superat el pas, anem cap el coll de ses Fites.

Al coll de ses Fites ens plantejam si arribar al collet de la Trapa per assolir l'ample pista de davallada o tirar a les braves pel comellar d'en Jaume Benet.

Decidim davallar a les braves...

...i ho feim amb soltura i bona passa...

...fins que a mitja alçada del comellar, la cosa s'embruta amb argelagues que ens fan anar més poc a poc, triant les passes...

Arribam de mala manera fins aquest porxet, amb el seu número damunt la porta i tot. No crec que pugi aquí el correu o el repartidor de pizzas, tanmateix.

Conseguim sortir de la tremenda bardissa i ho feim just devora unes cases al camí de sa Font des Morers

Indicacions pels senderistes que acudeixen a la Trapa

A pesar de les bardisses, del pas vertical i la mala passa en molts indrets del recorregut, m'ha sorprés la capacitat i bona predisposició de na Mireia al superar tots els obstacles.
Aquest recorregut segur que li donarà més confiança, si cal, als traçats fora camins i senders, amb bona orientació, intuint i deduint el recorregut per arribar a lloc, prendre decisions pràctiques i tenir en compte la seguretat per damunt de tot

Una vegada sortits al camí de sa Font des Morers, en 20 minuts o mitja horeta ens posicionarem al punt d'inici, al cementeri on hem començat el recorregut. Hem trigat unes 4 horetes en fer tot el recorregut.

1. Molt bona ruta, Peptoni i Mireia, espectacular per les vistes. Les panoràmiques, fantàstiques. Segurament heu trobat el pas des Garballons.
    Enhorabona!
    Salutacions.

2. Moltes gràcies, Joan. És cert que tot i la baixa alçada d'aquests cims, les vistes copçades són espectaculars.
    Lo del pas ahir ho tenia clar. Ara, amb el marge que m'has mostrat de la foto d'en Arnau, ja estic dubtós, malgrat que no vaig veure cap alternativa per davallar, més que les que indicaven les fites que hi vaig trobar.