divendres, 6 de gener del 2017

Passos per son Moragues i camí dels Cingles des Cairats - II

(Camí de sa Coma des Cairats, pas de sa Regata, camí superior dels Cingles des Cairats, pas de sa Creu, camí de ses Fontanelles, pas Vell d'en Miquel, pas d'en Miquel)

Per arrodonir la volta feta dos dies abans pel mateix indret, he volgut enriquir l'anterior traçat amb un parell de passos més i una variació de recorregut per conéixer més territori. Així que hem arribat a Valldemossa, aparcat a la urbanització de s'Arxiduc, just on comença el traçat GR221 de son Moragues i ens hem dirigit cap els Cairats per la pista de sa Coma des Cairats...

Ens hem desviat a la dreta just un centenar de metres passat la font des Ropit per anar a cercar el pas de sa Regata. A la foto, un pujador a una paret seca ens farà adreçar camí...

...i el camí arriba fins aquesta paret que hem de botar per uns esglaons de pedra que sobresurtend e la mateixa paret...

El preciós tirany ens porta a travers d'un bell i empinat alzinar, al coster de sa moleta de Pastòritx

...fins arribar al començament del pas de sa Regata o d'en Príam

El pas no és complicat, però sí molt pintoresc

Superat el pas, arribam a una espècie de collet on tenim dues opcions per continuar: cap a la esquerra resseguint el bell tirany sobre la cinglera inferior, o bé cap a la dreta, pujant sobre la segona cinglera, més elevada, però amb un camí més ample i còmode. Com no conéixem aquest darrer, és pel que ens decidim

...i continuam pujant una micona guiats per unes fites

Amunt dels Cairats i amb bones vistes cap a Valldemossa

Adalt trobem el bell camí de carro que comunica amb multitud de ranxos de carboner

Paret de sosteniment del camí que travessa tota la serra dels Cairats

Una encletxa al camí. La cinglera sembla se separa de la muntanya, poc a poc

Balcons penjats del vertiginós buit a les cingleres

Punt en que el camí dels Cingles des Cairats es junta amb el camí des Caragol

A trams diferents, el camí des Caragol s'està esbucant i és una vertadera llàstima

Encisador paissatge el que forma el camí des Caragol integrat al seu entorn muntanyenc

Arribam a la font dels Polls i hem de continuar cap amunt dues corbes més, per agafar la desviació cap el pas de sa Creu

Aquí ens desviem a la esquerra (seguim recte pel camí cap el pas de sa Creu)

Passam vora aquest safareig

Resseguint el camí, passem pel collet anomenat pas de sa Creu. Desconec el motiu. Devia haver un temps una creu?

Des del pas

Retrospectiva del pas

El camí continua...

...fins aquest ranxo de carboner. El tirany continua per l'esquerra, per la vessant nord del puig des Boixos. Som a l'indret anomenat es Racó perdut.

A qualque banda ens trobem fites que ens indiquen el bon camí que portam...

...fins arribar a la font de s'Aigua

Interior de sa font de s'Aigua

Interior de sa cova de s'Aigua

Inscripció a sa cova

De la Cova de s'Aigua, sortim al camí de s'Arxiduc. Arribam al Pla de ses Aritges i continuam pel camí de ses Fontanelles amb intenció d'arribar al mirador de ses Basses i passar el pas Vell d'en Miquel...

Bell camí a l'altiplà del macís del Teix

Retrospectiva

Al camí de ses Fontanelles

Arribam al mirador de ses Basses

N'Aina al mirador de ses Basses

Bell caminoi al mirador de ses Basses

Al següent revolt passat el mirador de ses basses, ens desviem cap a la dreta. Trobarem qualque fita.
Ens portarà pel tirany sobre la cinglera anomenat pas Vell d'en Miquel i ens conduirà cap el comellar anomenat Corral des bous

Bell camí

Passam vora aquest curiós ranxo de carboner

Aquest lloc on el camí s'estreta deu ser el anomenat pas Vell d'en Miquel

Un preciós camí que ens deixa bocabadats. De fet, tot el recorregut d'avui és per fer-nos gaudir d'un territori formidable

Arribant al Corral des Bous

Corral des Bous

Corral des Bous. Un ranxo de carboner amb una sitja doble, el que indica una activitat inusitada en aquesta contrada fa temps. Resseguint el tirany i desviant-mos a la esquerra en trobar una cruilla, pujarem cap el pas Nou d'en Miquel

I arribam al pas Nou d'en Miquel. Un camí de carro bastit per arribar als diferents ranxos de carboners que hi ha més amunt

Bella fàbrica de paret seca, en la construcció de ses voltes del camí del pas Nou d'en Miquel

N'Aina al pas

Una vegada superat el pas Nou d'en Miquel i sobrepassat el portell que tanca la contrada, arribam al mirador de son Gual

Mirador de son Gual

Mirador de son Gual. Valldemossa abaix

Resseguint el camí arribariem al mirador de ses Basses, però abans d'arribar ens desviem cap a la dreta per agafar el camí de ses Basses que ens conduirà fins el punt de partida

Davallant, just passat el ranxo den Sutro, passam per aquest aljub enderrocat i fonteta de la que no conec el nom

El camí ens porta sortir perpendicularment a un altre. Si agafem per la esquerra, pujariem cap el camí de ses Fontanelles. Hem d'agafar a la dreta si volem anar cap a Valldemossa

La ruta que puja cap a ses Fontanelles

Preciós camí de ses Basses amb una llum màgica que ens proporciona l'hora solar en que davallem

El camí ens porta sense opcions a la erntrada de la finca privada de la Muntanya del Voltor, on es troba la caseta de vigilància. Agafant a la esquerra arribarem a Valldemossa. Si continuassim cap amunt, arribariem al Pla des Pouet, però s'ha de demanar permís per fer-ho al telèfon 619 591 985 o enviar whatsapp diguent quants excursionistes hi passaran i donar un nom de referència.