dissabte, 21 de maig del 2016

Punta de la Galera

Punta de la Galera pel pas des Pescadors (21 maig '16)

Fèia temps que volia fer aquest recorregut que ja havia vist retractat a les pàgines d'altres grups senderistes de s'illa. Malgrat haver vist imatges espectaculars de diversa procedència, fer el recorregut i viure el lloc en viu, no va ser inferior ni molt manco a les espectatives que m'havia format. El lloc és formidable, colosal, i passa a formar part d'aquells recorreguts que es mantenen a la memòria de forma meritoria. El conjunt del paisatge i el traçat de recorregut no deixen a ningú indiferent.
Així que començàrem el recorregut al carrer principal de la cala sant Vivenç que davalla cap a la primera cala, la de cala Barques. Uns 200m abans d'arribar a la rotonda, tenim el començament del recorregut indicat amb un panel informatiu.

El camí que surt del carrer principal ens portarà a la entrada del camí dels soldats, construït pels presos republicans durant la Guerra Civil amb la finalitat de montar una bateria d'artilleria de costa a la Punta de ses Coves blanques. Mai es varen finalitzar i resten els túnels i els forats de dites bateries

Monument als republicans presos que fèren feina en aquest camí. Darrera, la barrera d'entrada. un portellet a la dreta roman obert per passar sense entrebancs.

En sortir del pinar, les vistes s'obren de manera extraordinària. Allà enfora, el cap de Catalunya i la Punta salada del Cavall Bernat

Aprop de 25 minuts després d'haver començat el recorregut, arribarem al final del camí...

...on es troben els túnels i els forats destinats a les bateries de costa

Una mirada vigila al final del túnel

Forat per situar la bateria fornida per la part inferior, on es troben els túnels

On acaba el camí dels soldats continua un sender que sense cap complicació ni dubtes, ens porta direcció ponent cap la vesant nord de la Mola, on es troba el pas des Pescadors, el nostre destí inmediat, punt d'accés terrestre a la Punta Galera

La quantitat de fites no deixa cap tipus de dubte

Ben al davant, al centre de l'imatge, tenim a la vista quasi continuament el penyal del mirador de sa Punta Galera. A la seva esquerra, la Mola.

Copsam la Punta Galera des del miradort homònim

Mirador i Punta, amb el castell del Rei al fons, al centre de l'imatge

El grup al mirador

Continua el camí que, sense problemes, ens acosta al nostre destí

El caminoi continua superant aquest penyal per damunt. Al seu darrere trobarem el pas

L'excesiu nombre de fites no dona opció a equivocarse.

Atravessem la baixa i esbucada pared mitgera, i seguim la mateixa direcció que portavem. Les fites no ens indiquen altre cosa

Vista retrospectiva

Després de creuar la pareteta, arribarem a una zona planera on ja es divisa el punt per on davalla el pas dels Pescadors. Allà davant, visualment just davall de la cuculla del castell del Rei el trobarem. Tot fitat. En aquest recorregut perdre la direcció no és possible!!

Arribem a la capçalera del pas. La verticalitat abruma, però poc que es miri, es veu clarament la davallada. Al manco, el començament no és massa agresiu.

El pas continua per una cornisa. Qualcú amb vertigen pot sufrir durant el pas però, en general, no té cap problema.

N'Aina al primer tram del pas

Verticalitat abrumadora

Hi ha bones presses

Cala Estremer i Punta de sa Galera copsats des del pas

Superant un altre tram

Bàrbara i Kristin a la sortida del pas

Na Carmen sortint del pas, amb la característica pedra

El camí que ve de Ternelles i acaba a la cala Castell. Punta Topina ben davant, tancant amb la Punta de sa Galera la cala

Del pas que ja queda al fons de l'imatge, davallam rost pel llom cap a la capçalera de la Punta

La cresta de la Punta Galera, amb una perspectiva curiosa

Començam per la cresta però aviat ens desviem pel costat dret de la Punta.

El traçat passa per aquesta bretxa

La bretxa que s'ha de superar i que ens porta directes a la cresta

Punt de la cresta per on davallam. Exposat però amb bones preses. A cada banda tenim un pati impressionant que no s'aprecia a la foto.

Encara queda recorregut i més temps del que podria semblar. Des d'adalt, al pas o al mirador, no ens imaginavem la dificultad d'avançar per aquest terreny. Semblava més fàcil.

Una desgrimpada important i exposada. Tan de bo que les preses no falten. Superada aquesta desgrimpada, hem arribat al coll anomenat Es Barrobí.

La gepa de la punta Galera, punta Topina a la dreta, i enmig, cala Castell, amb el castell del Rei ben al fons

Cala Castell

Punta Topina

La calor estreny i prenem qualque moment de relax

La formació rocosa de la Punta Galera és molt peculiar

Un caos de blocs pètris comforma gran part del recorregut, formant laberints de passadisos de continua grimpada i desgrimpada

Uns passen per adalt, altres per abaix

Es fa interminable el recorregut i decidim dinar a un racó ombrívol i orejat

Uns moments de relax  al recer d'aquesta balma

Poc més enllà, després de dinar, trobarem el final de la Punta Galera, N'Aina pujada a la Coeta

N'Aina a la Coeta de la Punta Galera

El grup sencer a la Coeta de la Punta Galera

La Coeta de la Punta Galera

La brisa marina ajuda a refrescar el temps que passem al sol

Panoràmica des de la Punta Galera cap a la terra. El cap de Catalunya a l'esquerra i Punta Topina a la dreta.

Els penya-segats de la costa nord

Una vegada admirats i colpits de les vistes i l'estància de relax a la Punta, refeim el camí pel inacabable laberint de blocs petris cap a la cala Castell. pensar en el bany que ens espera em revitalitza i encoratja, malgrat la xafugor que esclafa l'ànim

Més aviat, sembla, per venir que per anar, arribem al Barrobí, per on agafarem cap a la dreta per davallar a nivell de mar per arribar a la cala.

Avancem maravellats pel paisatge i les diferents composicions geològiques

Cala Castell

Després d'haver-nos remullat a la fresca cala i descanat a gust, decidim partir tranquils pel camí que devalla des de Ternelles

Ens costa deixar la tranquilitat i benestar de la cala

A la pista que puja neta i avancem a bon pas

Punta Galera des de la pista, ja anem deixant-la enrere

Després d'uns quants revolts, ens hem de sortir de la pista per anar a cercar el pas des Pescadors, per on hem davallat

Quant la pista fa una volta a la dreta de 180º, la deixem pel costat esquer, indicat amb unes fites i començam una forta pujada per la rosseguera. Si volem avançar pel sender fitat, no haurem de perdre de vista les fites que es troben en tot el recorregut.

Albiram el començament del pas.

Superat el pas, decidim acursar recorregut agafant cap a llevant directament. Ens trobarem així mateix qualque fita, encara que siguin innecesàries per anar a cercar el camí dels Presos
.que ja es divisa des d'adalt, passat un collet

Al centre de l'imatge, la corba que anem a cercar per agafar la pista dels soldats

Una vegada arribats al camí, no ens queda més de deu minuts per arribar al punt de partida

Els darrers raigs solars dauren els cingles inconfusibles del Cavall Bernat

En arribar a la cala de sant Vicenç ens espera el darrer refresc merescut de la jornada.