dissabte, 28 de maig del 2016

Na Penyal

Na Penyal i torre de sa Coma (28 maig '16)

Per aquest dia tenim organitzat un dinar a can Pistoleta, restaurant de cuina mallorquina a cala Millor, motiu pel qual hem volgut aprofitar la passa per aquesta contrada fent un recorregut matiner què, encara que curtet, és interessant. No ho coneixem, motiu més que suficient que ens convida a fer-ho. Ho he vist reflexat a uns fulletons de l'ajuntament de son Servera i, per ses fotos, m'ha semblat suficientment interessant: na Penyal.
L'intenció inicial era pujar a na Penyal i, crestejant, arribar fins el puig de sa Font.
La manca de temps no ens ho ha permés. Així que passant per son Servera i agafant la carretera cap a Porto Cristo, just davant el complexe hoteler de Protur Monte Safari, arranca el camí de na Penyal, que hem agafat i, després de creuar la via verda i agafar a la dreta, allà on acaba el camí asfaltat, comença la nostra ruta s'avui. Deixem el cotxe aparcat a l'aparcament d'un club de tenis i allà mateix comença una pista de terra però que no resseguim, sino que agafem un tirany ben marcat que surt a l'esquerra del començament de dita pista.
Aquest senderó ens conduirà sense problemes ni dubtes al capdamunt de na Penyal.

Na Penyal es copsa des del començament. Aquesta pista de terra la deixam just quan comença a voltar cap a la dreta. A la seva esquerra surt el senderó que puja ràpid al cim.

Vista retrospectiva. Cada vegada albiram més obertes les vistes que anem gaudint, malgrat el cel tapat.

Sembla Frígola de sant Joan, Thymbra capitata (tomillo). Ens deleita amb el seu aroma i la seva presència en tot el recorregut.

Panoràmica de la vista cap a llevant des del cim de na Penyal. Ens hem torbat 20 minuts escasos per arribar des del punt on hem deixat el cotxe.

Panoràmica cap el nord-est

Panoràmica cap el sud-est

Estic convençut que aquest indret va servir un temps per vigilar i alertar sobre la proximitat de les naus invasores, ja fos en temps talaiòtic o durant les ràzzies sarraïnes, fa pocs sègles.
A l'imatge compareix la darrera adquisició de n'Aina, la formidable i fantàstica bota de las siete leguas, la FF-trek, de Bestard. He hagut de correr i posar el turbo a les meves cames per poder seguir-li el pas. És de justícia comentar que les seves sensacions amb aquestes botes han sigut de lo més positives.

Tot i la poca altària d'aquest Penyal, és possible dominar visualment tota la costa d'aquesta contrada. D'aquí la importància que devia tenir aquest promontori pels diversos assentaments talaiòtics de la zona.

Barraca que trobem aferrada al caminoi

Aqui es pot apreciar clarament el caminoi que surt de la pista de terra.
Una vegada tornats al lloc de partida, no tenim temps sino de partir cap el restaurant on ens esperen uns plats de caragols, callos, calamars, paella, pinxos de carn, caminants, lluç arrebossat, tumbet, frit mallorquí...
Després de dinar, per davallar la sopor, fèrem una volteta per sa Coma. Anàrem a visitar la seva torre fortificada.

De camí a la torre

Savina (juniperus phoenicea)

N'Aina fotografiant un guacamayo

Sa torre fortificada de sa Coma

Estepa llimonenca o negra (cistus monspelliensis) - jaguarzo negro, en castellà.

I amb aquesta típica imatge dels cavalls de lloguer de sa Coma, acomiadam aquesta jornada tranquila i serena.